lottewolters.reismee.nl

oaxaca - palenque

amigo´s y familia,

Wat ontmoet ik veel mensen en wat zie ik veel van het land. De tijd gaat echt snel en ik voel me soms wat gehaast omdat ik voor al die dingen die ik wil doen eigenlijk te weinig tijd heb. Hierbij weer een lekker warrig en chaotisch verhaal a la Lotte!

Na puebla ben ik naar oaxaca gegaan en ik ben echt gek op deze stad. Ik heb de eerste nacht in een hostel geslapen waar niemand was en waar ze veel te veel geld vroegen! Dus de volgende dag vroeg opgestaan mijn tas gepakt 25 minuten gelopen naar een hostel die echt helemaal te gek was. Hier heb ik veel mensen ontmoet (van alternatief aan de paddo´s, erg interessant ik zou het bijna overwegen op ook een keer zo´n ervaring te hebben (don´t worry pa en ma zal het niet doen!) tot aan verzorgde salsadansende mexicanen). Ik heb gedurende de tour naar Oaxaca ´hierve del aqua´, hetgeen echt fantastisch was (binnenkort foto´s), ook weer leukemensen ontmoet. De tours en hostelszijn echt super om mensen te ontmoeten!! Die avond zijn we met een groep van 15 man naar een salsatent gegaan, en natuurlijk korting geregeld!! Hier heb ik een Mexicaan ontmoet die langer is dan ik (WAUW) en kon dansen als de malle!! Dus je begrijpt dat ik geen moment tijd heb gehad om eens rustig voor me uit te staren, wauw wat heb ik gedanst en maar draaien met mijn nalgaz (kont). Het was echt een super leuke avond. De dag daarna heerlijk rondgelopen en weer over de enorme markt gelopen. Ik ben zo gek op marktjes, ze verkopen hier werkelijk alles en in enorme mate. Ik heb een hele leuke tas gekocht met allemaal kleurtjes en een nieuw hoesje om mijn camera (die uit vietnam is gesneuveld karien, echt balen). Verder op de markt heerlijk gegeten. Niet alleen liefdee maar ook cultuur gaat over de maag. Wat hebben ze hier toch heerlijke gerechten en helemaal niet zo eentonig als ik in eerste instantie had gedacht. Hoewel ik wel erg veel mais, taco´s, guacamoleen bonen eet. Wonder boven wonder heb ik nog niet echt last gehad van mijn darmen, Olé!Genoeg over shoppen en eten! Het bier en de mezcal zijn hier echt om te smullen. Ik heb verschillende dingen mogen proeven bij en mezcalproeverij gedurende een tour. Ook mezcal wordt van de cactusplant gemaakt (net als tequilla) en vervolgens worden er verschillende smaken aan toegevoegd. Mijn favoriet is toch echt wel de capuchinovariant dus heb ik maar een fles gekocht en heb ik ervaren hoe makkelijk het is vrienden te maken met een flesje drank in puerto escondido, haha! Vanuit Oaxaca ben ik naar het paradijs gegaangenaamd Puerto Escondido. Dit is plaatsje gelegen aan de kust waar enorm veel toeristen op af komen. Ik heb hier een een vrij duur, maar enorm gezellig hostel gezeten waar ik veel mensen heb ontmoet en ben gaan stappen in een tentje. Verder lekker veel wandelingen gemaakt en naar knappe surfdudes gekeken natuurlijk. Na één nacht had ik het wel gehad met al die toeristen en ben ik wat rustigere strandjes op gaan zoeken. Ïk ben zowel naar Mazuntle gegaan als Zipolite. Prachtige wandelingen gemaakt, geweldige zonsondergang, enorm lek gestoken door die rotmuggen (52 muggenbulten op mijn benen) lekker gekookt voor mezelf en kariens boek uitgelezen dus lekker tot rust gekomen. Ik heb in de buitenlucht geslapen met uitzicht op de zee, wauwwat een ervaring!

Ik ben zoals de meeste van jullie weten niet echt een enorme strandliefhebber en nadat ik door de ruige zee ben gelanceerd op het strand met een zwembroek vol zand heb ik besloten het strand achter mij te laten en de grote stad weer eens op te zoeken: San Christobal! Wat een enorm leuk stadje is dit zeg. Opvallend is dat hier heel veel mensen van europa naartoe verhuizen. De huizen zijn mooi van kleur en het ziet er gezellig uit. Verder is er elke dag wel wat te doen, waarschijnlijk ook met het oog op de dias del muerte die eraan komt. Ik zat hier in een vreselijk hostel met een snurkende, negatieve, boze en agressieve man. Ik ben na twee nachten ´afzien´ toch maar verhuisd naar een ander hostel, veel beter en even goedkoop:)!!

Ik ben naar een museum geweest van meneer en mevrouw Blom (fotografen en onderzoekers van de mayacultuur in de jungle). Best interessant maar niet fantastisch! Verder lekker koffie gedronken, rondgelopen, heel veel gekocht op de gezellige marktjes (allemaal doeken, zie facebook) en elke dag voor mezelf gekookt, hetgeen best goed lukte!! Op een avondje ronddwalen door de stad kwam ik wat gezellige backpackers tegen en zijn we lekker gaan salsadansen! Lucky me, konden ze het heel goed! Wat krijg ik toch een energie van dat gedans. Heeerlijkheid, anneliesa ik denk op dit soort moment natuurlijk aan jou, dat begrijp je! De tips over gepaste afstand bewaren bevallen me goed:)! de volgend edag ben ik naar Sumidero Canyon geweest (zie foto´s), wat een fantastische ervaring, sprookjesachtig mooi.

Vanuit san Christobal ben ik met een 10 uur durende trip inclusief 3 activiteiten naar palenque gegaan. De activiteiten waren top. Ik heb echt prachtige watervallen gezien en de ruines van Palengue waren echt super om te zien (jaja binnenkort komen de foto´s). Gisteravond ben ik op advies van verschillende backpackers gaan slapen in de jungle. Dit was fantastisch, ik werd ontvangen door een grote groep mexicanen en samen met hen en 3 duitsers heb ik de avond van mijn leven gehad. Salsa dansen, veel spaans kletsen, complimenten ontvangen, kaarttrucjes laten zien, grapjes maken (jaja in het spaans) en een traditioneel gerecht eten (Pozoe)! Ik vertrek vanavond naar Merida onder het mom van ´ik wil de dias del muerte ook in een grote stad meemaken´! Dit is een groot feest in Mexico waar vrienden en familie op het graf van hun voorouders dansen, drinken en eten! De meeste komen verkleed naar deze gelegenheden en voeren verschillende ceremonies uit! Ik ben heel benieuwd maar sinds ik hier ben is heel mexico al in rep en roer voor dit geweldige feest!

Ik ga maar eens opzoek naar een lekker ontbijtje! Hoop dat alles goed gaat met jullie!

Veel liefs en en dikke beso,
Lotte

ps.leuke weetjes:

Wanneer een meisje 15 jaar oud wordt, wordt dit zeer uitgebreid gevierd. Ze krijg teen prachtige jurk aan wordt door twee mannen naar de kerk begeleid met achter zich een enorm orkest! Wanneer ze is de kerk is geweest is er vuurwerk en feest. Ze mag met verschillende potentiele partners dansen!

men zegt dat wanneer je een sprinkhaan eet in Oaxaca, je zeker terugkomt. Ik heb er één gegeten, dus wie weet...!

90% van de mannen in Latin America kan goed dansen, dit is macho en belangrijk voor hun cultuur! Verder zijn ze enorm complimenteus (tegen het slijmballerige aan). Daar kan menig man in nederland nog wat van leren!

Mezcal is sterke drank (min 30%) maar proeft helemaal niet sterk en is dus vrij gevaarlijk. Echter dit is wel het drankje dat het meest gedronken wordt naast bier in deze cultuur. Tequilla is helemaal niet zo populair in Mexico.

Reacties

Reacties

Yeshe

Wat een leuk verhaal weer! Geniet en dans lekker daar ;) Ik kijk uit naar de foto's

Manon

LOTTE WOLTERS, is er alweer een camera gesneuveld!? Je hebt duidelijk helemaal niets geleerd van ons lied ;) En een niet-fantastisch museum bestaat natuurlijk helemaal niet he en anders stel je maar even voor dat ik daar even orde op zaken kom stellen ;) Veel plezier Lotje en blijf maar heerlijke, chaotische verhalen schrijven, want dan weten we tenminste dat je lekker aan het genieten bent! xxx

Esther

Heyyyy Lot,

Wat een super leuk verhaal, wordt er helemaal enthousiast van.....

Ennuh wat nou, die Nederlandse mannen zijn niet complimenteus..... Dan ken je Wieb niet, hahahahahaha, (NOT)

Geniet lekker van alles,

Lieve groet van ons en een dikke pakkerd,
Es en de mannen

Kirsten

Je maakt me wel jaloers hoor... Hier worden de dagen alleen maar donkerder en korter(alhoewel ik gisteren mn pauze in t zonnetje heb doorgebracht:raar weer!!!)! Blijf lekker met die billen schudden daar en blijf vooral posten!
Liefs!!

Carlijn

Hooooooooiiii!

Ik ben benieuwd hoe chaotisch het Lotte-verhaal was geworden als je wél paddo's had gebruikt ... :D het was een boeiend experiment geweest, maar ik ben wel blij dat je het niet hebt geprobeerd. Voor je het weet denk je dat je over al die canyons kunt vliegen.

Wat heb jij veel gegeten, gedanst, gedronken en mensen ontmoet! Klinkt geweldig. En je hebt ook nog zo lekker lang. Veeeeeel plezier!

Marthe

hahaha, lot wat een heerlijk verhaal!!! Ben blij dat je zelfs je darmen in het verhaal betrekt. Het klinkt allemaal heerlijk! Merida is ook heel leuk, geniet van het feesten en salsa dansen. En bedankt voor de weetjes;)! Geniet van het dansen, drinken en eten (wat een fantastische combi!!) XXXXXXXXXXXXXXXXX

mama

he liefje wat heerlijk weer zo'n uitgebreid verslag,heb jeje pakketje al gepost of loop je nog steeds te sjouwen. geniet maar fijn van al dat feesten. die katholieken toch he maar feesten en bidden op allerzielen,alles met het doel om hun nabestaande in de hemel te krijgen. dikke kus en knuffel mama

Herman en Yolande

Op de valreep nog even je heerlijke verhaal gelezen. Was ik nog maar jong.... Hen dit adres even doorgegeven aan Thea. Dochter Vicky vertrekt van de week ook naar Mexico en zij was niet zo enthousiast. Nu moet ze wel als ze jouw verhalen leest. Ga lekker door en we volgen je later wel weer. Liefs en dikke kus

Janne

Jeeeezus wat een hoop muggenbulten! Dat zal krabben geweest zijn... Maar heerlijk dat je zoveel mensen ontmoet en zoveel danst. Hoe bevallen je wandelschoentjes? Wij missen je hier wel enorm hoor.. Dit weekend waren we als bruiden naar het foute feest haha, je had het geweldig gevonden want iedereen ging voor ons op z'n knieën.. Veel plezier! Wanneer reis je naar het volgende land? Dikke kus

Karien

Dat mooie hoesje uit Vietnam is niet meer...? Ooooh jammer, maar je hebt vast een mooi Mexicaans exemplaar geregeld. Maar gelukkig is er dus nog geen camera gesneuveld (goed lezen, Manon ;-)) Heerlijk verhaal weer Lotschen, zie je al helemaal swingen daar met al die heerlijke macho mannen. Laat je maar lekker overladen met complimentjes!! xx

Mary

Hola chica,
Wat leuk om te lezen, in 2004 en ik ook op de plekken geweest waar jij nu bent. San Cristobal heeft mijn hartje gestolen.
Net een weekje spaanse les gehad in Valencia, dus ben in de stemming voor je verhalen.

Geniet ervan he!
Hasta luego ;-)

Krista

Lieve Lot,
Ik zie nu pas in mijn ongewenste mail dat je ook een blog bijhoudt. Shame on me! Ik zie dat je je prima vermaakt daar en je lekker van alles geniet, goedzo! Dat doe ik hier aan de andere kant van de wereld ook maar mis de usquerts wel hoor. We spreken elkaar gauw weer. Dikke kus!

josien

lot, net je nieuwe foto's bekeken, wat een heerlijkheid! veel gezelligheid en wat een mooie plekjes krijg je toch te zien! en wat zie je er goed uit!!! lekkere bruine toet!
leuk hoor zo met je mee te mogen reizen!!!
hele lieve dikke pakkerd met kus!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!