lottewolters.reismee.nl

deel twee

Oke hier is, zoals beloofd, het vervolg van deel 1: COLOMBIA!!!

Op het vliegveld in Panama city waar we 10 uu rmoesten wachten, hebben we een aantal mensen van Venezuela ontmoet en twee Amerikanen die wonen in Miami. Het was hilarisch want deze twee amerikanen waren vrij dronken en beweerde fantastich spaans te spren, dat was immers de meest gesproken taal in Miami. Ze bakte er natuurlijk helemaal niets van! Uiteindelijk toch een rustig plekje gevonden en lekker kunnen slapen. Na het vliegen kwamen we aan in Cartagena, wat een mooi koloniaal stadje is dit zeg! Allemaal gekleurde huisjes, een stadsmuur en een prachtige zonsondergang. jaja jullie hebben me door, mij kan je wakker maken voor een mooie zonsondergang! Ik ben er gek op! Verder heerlijke vis, een prachtig hostel incl. zwembad. Je begrijpt het ik hebt het zwaar hier!! Na het lezen van een boekjes, het eten van een ijsje en een babbeltje met een gezellige nederlander die in Utrecht schijnt gestudeerd te hebben ben ik richting het zuiden van colombia vertrokken om de verloren stad te vinden. De klim naar Ciudad perdida (verloren stad) was fantastisch. De regenwouden was zo groen, de vlinders waren prachig gekleurd, de watervallen zijn als in de national geographic magazines en het water was zelfs warm genoeg voor mij. Genieten dus, verder was het eten (zelfs nu ik vega ben) echt heerlijk gedurende deze tocht. In totaal ben ik 6 dagen onderweg geweest en heb stijle paden belommen, over wankelende bruggen gelopen en een interessant ander gedeelte van de cultuur gezien. De stammen die hier wonen in het midden der natuur hebben een interessante manier van leven.

cultuurverhaaltje:

Wanneer de jongen 18 jaar wordt en dus volwassen is, krijgt hij zijn eerste vrouw toegewezen. Zij is een oudere vrouw, dit wil zeggen boven de 35, die hem onderwijs geeft over *hoe een goede man te zijn op zowel emotioneel als seksueel gebied. Vervolgens kan de jongen ervoor kiezen om met deze vrouw te trouwen of opzoek te gaan naar een andere vrouw. Verder begint de man vanaf deze leeftijd te kauwen op gedroogde cocaineblaadjes (heb het geprobeerd en meteen weer uitgespuugd, gatver wat vies!!) en te werken aan zijn pulpo, dit is het spul dat afkomstig is van witte schelpen hetgeen ze actief houdt. Het wordt vergeleken met onze sterke koffie. Ik denk dat het meer zoiets is al cocaine, aangezien het letterlijk witte poeder is. Dit nemen ze drie x per dag. Hoe harder ze werken hoe groter hun apparaatje wordt, waarmee ze de cocainebol met kwijl vergroten. Het is erg smerig en moeilijk uit te leggen. Dit zal ik proberen te doen bij het uploaden van mijn fotos. Wanneer het apparaat groot is krijgen ze meer respect van families en is het makkelijker om een vrouw te vinden. Het is niet mogelijk om met iemand uit de familie te trouwen, maar de mannen kunnen verder alle meiden kiezen die ongesteld zijn. Wanneer de vrouw wegens medische redenen geen kinderen kan krijgen, is het mogelijk met een andere vrouw te trouwen. Wanneer de meiden ongesteld zijn geworden worden ze als volwassen gezien en hebben ze veel verantwoordelijkheden. Ze dragen vanaf deze tijd kleding met lange mouwen. Ja kinderen dragen korte mouwen als vriest het s nachts bijna! Echt vreselijk! Verder mogen vrouwen zich lekker bezig houden met naaien (van kleren en tasjes natuurlijk). Verder doen ze al het werk in het huishouden, kinderen en evt. toerisme. Verder hebben deze volkeren als doel zoveel mogelijk kinderen ter wereld te brengen. Er bestaan verschillende shamanen en heel veel studenten van de shamanen. De shamanen verblijven 2weken per jaar in een hutje om geheime rituelen uit te voeren die volgens mij het het nuttige van veel cocaine gepaard gaan. Verder bespreken de verschillende sjamanen over veranderingen binnen de dorpen die door hen worden besloten, bijvoorbeeld wel of geen toerisme ect. Ook wanneer er iemand uit het dorp ziek wordt, zorgt de sjamaan voor een oplossing. Ze kunnen hem dus in alle gevallen inlichten. Hiervoor moeten ze wel 3 uur klimmen. Wanneer een gezin het gevoel heeft dat hun kind een sjamaan zou kunnen zijn kan het deze opgeven voor een cursus. Wanneer de sjamaan een goed gevoel heeft bij een kind (moet jongen zijn), dan kan hij deze als zijn student in dienst nemen vanaf 10jarige leeftijd. De opleiding is afgerond op 30 jarige leeftijd. Wanneer de sjamaan sterft wordt de oudste leerling automatisch sjamaan. Hele interessante werkwijze.

Ohke weer terug naar mijn eigen leven. de tocht was dus heel interessant, leuk en mooi. ik heb ook erg gezellige mensen ontmoet met wie ik enorm veel heb gekaart, ohh wat houd ik daar toch van. Ik heb twee nieuwe trucjes geleerd, dus als ik terug kom ga ik die natuurlijk even op jullie oefenen.

Terug in de bewoonde wereld vol media, geschreeuw en computer had ik vrijwel geen tijd om bij te komen, want de volgende dag zou ik om 07:00 vertrekken met mijn vrienden richting barraquilla voor, jawel CARNAVAL!! Het duurde ipv 2 uur, wel 5 uur voordat we eindelijk in barraquilla aankwamen. Eenmaal aangekomen bij het gezin waar we zouden slapen, heel snel omkleden en make-uppen in de auto met welgeteld 7 mensen! hahaha. Flesje rum en flesje cola in mijn tas en onderweg wat scheerschuim gekocht (erg populair gedurende het feesten) en het feest kon beginnen. Geweldige parade, van prachtig slanke colombiaanse vrouwen met gekleurde pakjes (niet te veel natuurlijk), tot gekke clownspakken en monsters! Het was heel gevarieerd en mooi! lekker gedanst en met de hele tribune bevriend geraakt. Niet alleen was het scheerschuim in de trek ook gooide ze met bloem, en natuurlijk recht in mijn oog. Daar liep beschonken lotte met een knal rood dik, tranend oog! Maar dat kan de pret niet drukken. Wat heb ik genoten die dag. De volgende dag een gratis kaartje weten te bemachtigen en weer een feestmiddag gehad. De mensen waarmee ik was, waren moe en saai en ik zat natuurlijk weer vol energie, dus ben ik lekker opzoek gegaan naar andere mensen en vond een grote groep mensen van Chile. Wat een gezellige lui zijn dat zeg. Dit heeft me doen besluiten dat ik toch ook even een kijkje ga nemen in Chile gedurende deze reis. Helaas betekent dit dat ik Argentinie oet overslaan. maar gelukkig heb ik nog ong. 3 kwart leven over!

ohke na weer een andere zijsprong te hebben gemaakt ga ik weer terug naar het feest. Na de geweldige parade zijn we met zn alle naar een tent gegaan waar iedereen heerlijk salsa en merengue dansten. Ohh ik heb het nog in me, al voel ik me een reus tussen al deze zuid-ameirkaanse dwergschoonheden, en al raakt mijn heup, waar mijn heup de heup van mijn mededanser behoort te raken, de buik van mijn danspartner, dit weerhoud me er niet van om mijn heupen van links naar rechts te schudden en te genieten van de heerlijke colombiaanse muziek. Verder nog wat mensen verbaasd met mijn nieuwe kaarttrucs en nog meer gedanst.

Na carnaval was ik zwaar toe aan een strand en rust, dus ben ik naar Taganga gevlucht. Het was heerlijk hier. Lekker een hele dag op het strand gelegen en weer wat vitamine e opgedaan! Lekker gelezen, fruitshakes gedronken, nieuwe vrienden gemaakt en filmpjes gekeken. De tweede avond kon ik het toch niet laten om in taganga Carnaval af te sluiten (het duurt namelijk 4 dagen). Dus met een groepje mensen naar een feestje gegaan op een dak aan het strand onder de sterren, WAUW! Er werd heerlijke muziek gedraaid en terwijl ik weer wild met mijn billen aan het schudden was, zag ik daar tussen de mensen ineens een man met blonde lokken staan. Het was David, dat is een vriend van mij die ik gedurende mijn studie veel zag. Hij woont momenteel in Bogota en het was dus te toevallig dat hij hier aan de kust aan het chille was. Hij was net zo verbaasd als ik en het was echt gezellig weer een beetje bijgekletst te hebben. Wat is de wereld toch klein!

Nu ben ik weer terug gekeerd in Cartegena en wacht ik op het moment naar het vliegveld te gaan naar Lima waar ik Janne ga zien!! JEEEEJ ik verheug me er erg op.

Verder wil ik toch ook nog een ander nieuwtje toevoegen, ik denk dat bijna iedereen het al weet, maar toch wil ik mijn blijdschap met jullie delen

IK WORD TANTE!! Mijn zus is 23 weken zwanger en ik ben zo gelukkig, niet alleen voor Josien en Jasper maar voor de hele familie en ook voor mezelf. Dit kleine wondertje in haar buik groeit met de dag en wordt de mooiste baby die ik ooit heb gezien! Ik zie mijn zus haar buik elke keer als we skypen en dit maakt me zo gelukkig! nou ja, hahaha dan weten jullie dat dit ook een heel belangrijk deel in mijn leven is!

UN GRAN BESO PARA TODOS

Reacties

Reacties

mama

heerlijk om wat je hebt verteld ook nog te kunnen lezen zo genieten we echt mee en je schrijft zo leuk!!goeie reis en pl met janne dikke kus

Erik Jan

Lieve Lot, er wacht je een geweldige carrière als ambtenaar. Die kan je ook altijd wakker maken voor een mooie zonsondergang! Veel plezier nog!

Bo

Tjeempie Lot wat een heerlijke verhalen toch weer!En lekker dansen en kaarten, wát een combinatie. Nu heerlijk chillen met Janne in Peru! Leuk hoor! Geniet ervan, dan geniet ik van je verhalen! xx Bp

yolande

wat een gezellige verhalen, kom je eigenlijk nog wel terug???
had een kleine achterstand, maar ben nu weer helemaal bij.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!