lottewolters.reismee.nl

Dalat tot Hoi an

hey lieve vrienden en familie, ik zal even een update geven aangezien jullie vast wel een verhaaltje verwachten naast de foto's die jullie zien. Na HCMC zijn we met de bus (6 dollar) naar Muine gegaan. Dit is een mooi plaatsje aan de kust waar alle surfers (kite-, golf- of wind-) naar toe komen. Dus wij hebben bij aankomst heerlijk gechilled op het strand met een prachtig uitzicht. Heerlijke mannen die coole tricks doen op het water! Genieten! Eindelijk kunnen genieten van de zon en heb ook een heel klein beetje kleur gekregen. WAUW!!! 's avonds lekker opgetut en naar een local bar gegaan waar ze ons constant aan zaten te staren, we hebben hier de eerste grote Vietnamees gezien, hij was 2 meter echt een reus hier!! dus wij zaten hem lekker aan te staren. 's avonds gingen we naar Mellow (dit raden de LP aan omdat er zoveel backpackers zaten) Aangezien Muinee uit enorme resorts bestaat waar veel mensen komen om te chillen (niet om te backpacken) leek dit ons een super plek. Hier troffen wij 3 stomme nederlanders aan die heel wijs probeerde te doen om indruk te maken. Wij zijn maar gaan pingpongen (in het donker) best leuk. We moesten immers ons tijd volmaken, want om 22:00 begon de happy hour in een ander cafe. Hier was het iets drukker en hebben we 2 fransen, 2 engelse en 3 nederlanders ontmoet. We hebben nog even een potje gepoold en natuurlijk een mojito gedronken! De volgende dag hebben we een fiets gehuurd en zijn we helemaal naar het noorden en helemaal naar het zuiden gefiets. Wat een lange straat! net een soort sunny beach alleen dan luxer en iets minder kermisachtig! In het zuiden zijn we de champa torens gaan bezoeken (zie fotos) niet erg bijzonder, maar een leuke en zweterige fietstocht. We hebben heerlijk geluched tegenover ons hotel en zijn even gaan zonnen. We wilde de yellow sand bij zonsondergang zien en daar geen uren wachten. T was echt prachtig,een stukje woestijn midden in zo'n achtelijk duur resortgebied. We kwamen aanfietsen en werden bijna van ons fiets gesleurd door 20 kinderen die ons een glijmat wilden aanbieden (voor wat geld natuurlijk) Toen we eenmaal op de top waren zagen we een duitser die wel inging op het aanbod en hij kwam nog geen meter vooruit HAHAHA!! mooi dat we daar niet in zijn getrapt! Het was prachtig maar het waaide hard, waardoor het zand overal zat, helaas ook in karien haar camera die voor 2 tellen was overleden. Gelukkig hebben we m door beademing en klopjes kunnen redden!
We moesten terugfietsen door het donker en wij vonden het zo raar dat de lantarenpalen het niet deden en in de huisjes geen licht scheen. Wij allemaal oorzaken bedenken: Vast en zeker duur hier die electriciteit!! maar nee toen we thuis aankwamen en de baas van ons kleine hotelletje aankwam met een kaarsje begrepen we genoeg. De stroom was uitgevallen en alleen die enorme resorts hadden een generator die genoeg stroom gaf voor de hele stad. we zijn ons om gaan kleden en opzoek gegaan naar een leuke tent met licht, al viel de stroom hier af en toe uit was het weer gezellig. De volgende dag zijn we naar de central highlands gegaan. Het was een lange rit maar we werden voor de deur van ons hotel afgezet in Dalat. Dit is de plek waar alle vietnamese stelletjes naartoe gaan voor hun huwelijksreis. Dus karien en ik verwachten een romatische stad. Maar ook hier aten wij in tl-buis verlichting en zagen we met neonverlichten tenten. Erg romantisch hahaha. We hebben een rondje gelopen en hebben gegeten op de overdekte markt. Wat zijn die marktjes toch heerlijk, we zijn die avond naar de bar gegaan (ook aangeraden door de LP) waar er veel easyriders te vinden zouden zijn en enorm veel backpackers. Ja hoor daar zaten we met z'n tweetjes aan de aardbeienwijn, verder niemand te zien. We treffen het wel zeg hahaha. De volgende dag zijn we meegegaan met een toer en hebben we het echte vietnam een beetje gezien. We zijn naar een bloemen- enaardbeienboerderij geweest, hebben de elephantwaterfalls gezien (echt prachtig) en reden terug via de CRAZYhouse (mengeling van Alice in Wonderland en gaudi) echt sprookjesachtig mooi! Daarna mijn chanelhorloge van 3 euro laten maken, want die was natuurlijk meteen kapot gegaan.... 's avonds zijn we in een localbar gaan eten en heb ik karien en mijzelf uitgenodigd bij een man aan tafel. Er was geen plek dus vond ik wel dat dit kon. We hebben gezellig gekletst en uiteindelijk heeft hij ons eten en biertje betaald! Dit maakte ons natuurlijk heel blij, want ons doel is: zo goedkoop mogelijk reizen!!!, maar dat hadden jullie misschien al door! We hebben deze avond besloten dat we graag het echte vietnam willen ervaren achterop de motorbike van een easyrider. Dit raadt iedereen aan en het schijnt echt geweldig te zijn. Dus karien en ik opzoek. Alles kostte 65 dollar per dag, poehh daar gaat onze levensmotto ' alles zo goedkoop mogelijk'... Wij lieten ons kopjes niet hangen en hebben na een uur zoeken en onderhandelen een redelijk goede deal gemaakt. 50 dollar per dag voor alles excl eten... We liepen tijdens het zoeken nog even langs het tentje waar we gisteravond hadden gezeten en natuurlijk zat het nu bomvol met backpackers en easyriders (ligt het dan echt aan ons..?)
de volgende dag zaten we om 08:00 op de motor en gingen we het echte vietnam ontdekken. De eerste dag begon al goed! verschillende boerderijtjes gezien en prachtig uitzicht!! het is hier zo mooi, dat is echt niet op een foto vast te leggen! Ergens boven op de berg met een prachtig uitzicht gelunched. HIer kwamen we Arjen tegen. hij toerde ook rond achter op de motor van een easyrider. Wij natuurlijk meteen vragen wat hij had betaald. 60 euro en dan moest hij verder alles zelf betalen (plek om te slapen, eten enz.) haha JEEEJ en weer was het ons gelukt om de beste prijs te krijgen!! mensen met een grote mond en een gezonde dosis koppigheid krijgen alles voor elkaar! 's middags nog een heerlijke ijskoffie gedronken en een koe aangereden. Oef dat was wel even schrikken zeg... Kan gebeuren, schade: mank kalf en blauwe plek op de enkel... ach ja er zijn geen dode gevallen. Na dit ongeval heb ik t nog een tijd met de rider gehad over destiny. hij geloofde daar wel in, dus ik t maar meteen omgedraaid naar iets positiefs: ' Buddha wil vast dat wij nog langer leven anders was het anders met ons afgelopen!'... Daar moest hij wel om lachen. Verder was het echt een prachtige dag en we eindigde in een klein dorpje waar we bij de locals sliepen. Natuurlijk niet echt lekkere bedjes dus dan maar naar de kroeg voor een slaapmutsje. Ze hebben ons volgegoten met ricewine en saigon bier (ons favoriet) en we kregen een heerlijk bord eten! we zaten met 5 nederlanders spelletjes te doen en te kletsen. Het leek allemaal te mooi om waar te zijn. dat was t ook, 2 tellen later kwam mijn easyrider naar me toe om te zeggen dat het olifantenritje die ook inclusive was ipv een half uur een uur duurden en dat we dat tweede half uur zelf moesten betalen. Dat pikte lotte niet en ik ging meteen in discussie (ik ben niet zo goed in vrienden maken hier, maar het was volledig mijn recht). de volgende ochtend kwam hij met het bericht dat het goed was en dat zij de gehele rit zouden betalen. MOOI:)!
De ochtend begon al vroeg, om 04:00 begonnen de hanen te kraaien, de honde te blaffen, de varkens te knorren en de mensen te roepen. Het leek wel een wedstrijdje wie kan het hardst geluid maken. Het had ook wel weer iets moois, dit is het echte Vietnam! Na de olifantenrit (hobbel hobbel hobbel) zijn we de motor weer op gegaan. Eerst een heel stuk gereden en vervolgens naar de mooiste waterval ooit geweest waar we ook nog mochten zwemmen. Het was echt een fantastisch uitzicht en een mooie tocht er naartoe! ik natuurlijk foto's maken en hopla daar gleed mijn camera die ik van jullie heb gekregen zo t water in. AAAAAHH neee!
ik heb m laten drogen en hij doett weer als vanouds, hoewel ik de foto's die ik daarna heb gemaakt nog niet op de comp heb bekeken. toch kreeg ik wel een hardverzakking! Lekker lompe actie wel weer! nou ja iedereen leeft en het uitzicht doet je dit verdriet wel veer vergeten, want WAUW wat is het hier mooi!! We werden in buen ma tout meteen op de bus naar KonTum gebracht, dat dachten we tenminsten... We werden er in Pleiku uitgegooid en moesten we overstappen in een klein busje. We moesten hier weer 100.000 dong betalen, ja daaaaggg!!! We hadden wel genoeg betaald vonden we. Iedereen werd boos op ons uiteindelijk hebben we met een ander stel de taxi naar kontum gebracht voor 50.000 dong toch beetje jammer!! We hebben hier even rondgelopen en dachten dat we in het vriendelijkste dorpje van vietnam terecht waren gekomen (dit is volgens de LP zo) nou niet echt!! Hotel was wel cheapass!!

De volgende dag zijn we wat rondgelopen en hebben we een houten kerk bezocht en een weeshuis. In het weeshuis waren vooral kinderen met een handicap te zien. We hebben ze stuk voor stuk opgetild en geknuffeld (inclusief degene die zijn broek had onder geplast, luiers... daar doen ze hier niet aan...) We hebben wat geld achtergelaten en gingen met een dubbel gevoel weg! De bus vertrok om 15:00 volgens het hotel, maar toen wij om 14;40 aankwamen was de bus al weg... Dus via een andere bus veel te hard gereden om de andere bus in te halen! Deze bus ging helaas niet verder dan Danang, terwijl we naar Hoi An wilde gaan. Gelukkig kwamen er al 20 mannetjes op ons afgerend om ons met de motorbike of taxi naar hoi an te brengen, cheapcheap for 500.000 dong. JA DAAAAGGG!! haha We hebben er uiteindelijk 350.000 voor betaald. Eenmaal in Hoi an moesten we een slaapplek vinden (inmiddels was het 22:00) en natuurlijk was alles vol... DRAMA!! ik begon chaggie te worden en karien had buikpijn. Uiteindelijk (een uur later) ploften we neer op de bedden van een duur hotel waar we constant getik hoorden. We waren zo moe dat we toch snel in slaap vielen. Vandaag was echt een topdag, eerst zijn we opzoek gegaan naar een hotel,dit gaat veel sneller dan 's avonds. Daarna ons was weggebracht, dat is was echt hard nodig, een fiets gehuurd en vervolgensde stadin gegaan voor een rondleiding adhv de lp!! Het is echt een fantastische stad, ik heb dan ook super veel foto's gemaakt! dat kunnen jullie binnenkort zien. Dit is de mooiste stad tot nu toe en hier blijven we dan ook nog wat langer. We laten hier ook kleren maken, ik een jasje en twee jurken (cocktail en een soort galajurk) karien een 3-delig pak incl blouse en een jurk. Echt geweldig! We kunnen het morgen ophalen en in ben echt strontbenieuwd!! nog even over de stad: super mooi! De huisjes zijn heel oud en hebben echt schattige balkonnetjes, en om de zoveel huisjes zie je weer een tempel of een pagoda (de een nog mooier dan de ander) we zijn hier echt aan het genieten! We gaan nu lekker een hapje eten en vnv een dansje wagen in de stad! oh wat ben ik blij dat we morgen weer schone kleren hebben,.

oh ik ben hier trouwens zo vergeetachtig ik heb denk ik al 5x mijn fles water laten staan en laat overal wat liggen... Karien is ook vrij erg! we zitten hier echt met ons hoofd in de wolken. Als mijn hoofd niet vast zou zitten aan mijn lijf zou ik deze ook nog vergeten!

HET IS HIER GEWELDIG

dikke knuffel van mij

Reacties

Reacties

Kirsten

Lieve Lot,

Wat heerlijk dat je het zo naar je zin hebt! Ik geniet met je mee op (grote) afstand en als ik mijn ogen dichtdoe lijkt het net of ik er een beetje bij ben.. (Alleen de temperatuur hier werkt niet echt mee...)

Geniet er van meis!

Mahoh

Nou en bedankt dat je dat prachtige cadeau zomaar in het water laat vallen. Wel een wonder dat ie 't nog doet! Blijf maar mooie kiekjes schieten en ons jaloers maken...Jullie worden gemist! xxx

josien

hey susk!
wat schrijf je leuk en wat maak je een hoop mee! leuk te lezen dat je zo lekker bijdehand bent met onderhandelen ;-) keep up the good work you cheapass sista hahaaaaaa
geniet met volle teugen en haal ajb af en toe je hoofd uit de wolken en het water, zodat je niet nog meer spullen in het water gooit! zo, en kom nu maar door met die foto's, ben reeeeeeeeete benieuwd!!!

dikke knuf en liefs

herman en yolande

nounou weereen heel verhaal. a. je schrijft erg leuk waardoor je het gevoel hebt er een beetje bij te zijn. b. prachtige foto's tot zover. echt genieten.
Dit vergeet je je hele leven niet. Ga lekker verder, hier mis je alleen de elfstedentocht....haha

monique

he liefje, leuk weer hoor zo'n lekker verhaal. Hoop dat de foto's ook nog doorkomen!!!! Draai je hoofd af en toe vast of komt het door die favo saigon biertjes. nou geniet maar lekker verder.dikke knuffel mama

Yeshe

Waar stopt dit? "Wauw", "mooi", "prachtig", "dit is nog leuker dan...", "fantastisch", ik wil ook! Helemaal super dat je het zo ontzettend goed hebt! Blijf zo genieten.
Liefs en een knuffel vanuit het bitterkoude Nederland!

Janne

Lotje wat een heerlijk verhaal! Jij ouwe cheapass!! Ik zie het al helemaal voor me, twee lange nederlandse onderhandelaars. Daar durft natuurlijk niemand nee tegen te zeggen. Hou die vooroordelen maar in stand haha. Ik ben heel benieuwd naar je jurken!!! Hier in NL mis je niks behalve mij in je huis. :-) Ik vind het nog steeds super fijn hier maar ik mis je wel echt als een gek. Ben net thuis en heb niemand om mee te kletsen. Heb wel vorige week een uur wijn zitten drinken bij de ouwe buurtjes. Meteen een rondleiding door het huis gekregen en hun hele leven gehoord. En ik heb er een ouwe vriend bij hahaha. En nu is het elke dag zwaaien geblazen als ik het huis uitkom. Maar lieve lot geniet nog maar lekker van de tweede helft!! Ik wacht op je volgende verhaal... kusssssss

lijn

hooooooooi! Goed dat het goed gaat ;-) doe de groeten aan karien. Ik moet heel veel regelen voor Laos, dus ben weer weg ;-) Kus

Bo

Wat een heerlijk verhaal lot! En wat vliegt de tijd alweer zeg! Nou geniet er nog maar even van, dan doe ik dat ook ;)

p.s heb een acht voor mijn scriptie :) jeej!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!