lottewolters.reismee.nl

Hue en sapa

even een kort verhaaltje vanuit het regenachtige en koude Sapa (noord Vietnam). Vanuit hoi an zijn we (met veel te veel kleren die ons backpack doen uitpuilen richting het noorden gegaan en na 4 uur kwamen we aan in Hue. Best een leuke stad, maar wel een beetje regenachtig. Gelukkig was het de volgende dag een stuk beter. We zagen hier meteen de eerste avond een lelijke brug die constant van kleur veranderden, vooral paars, roze en rood kwamen vaak terug, super vet!! Natuurlijk weer een leuk marktje en de citadel. De citadel is een stad binnen de stad die omheind is met een muur. Daarbinnen zit nog een stad omheind door een muur en nogmaals. Het middelpunt wordt ook wel de verboden paarse stad genoemd. Hier woonden (toen vietnam nog een keizerrijk was) de keizer met zijn vrouwtjes, de manderijnen en de familie van de vrouwen. Het was mooi, maar veel gebouwen stonden er niet meer of waren verwoest door het gevecht met de Amerikanen! Beetje jammer, maar dat zijn we immers wel gewend, de Amerikanen hebben hier zoveel moois verwoest. We hebben een fiets gehuurd en zijn ook een tempel gaan bekijken. Het was heerlijk weer. het verliep allemaal op rolletjes. Lekker een franse lunch in het park, gezellig eten bij USHI says Hi, zelf op de foto gegaan met de echte ushi, echt hilarisch! Mooi mens is dat zeg! Daarna naar een leuke tent gegaan waar ik karien heb leren schaken, ons aangesloten bij wat andere backpackers een grappige spel met hun gedaan en ga zo maar door. Toen ging t mis, karien en ik werden uitgenodigd om op de cyclo te gaan rijden (soort bakfiets) karien op de fiets en ik in de bak. super veel lol, de 'rider' maakte foto's en jatten ondertussen heel smooth mijn camera... byebye pictures. gelukkig heb ik omdat mijn kaart vol was een andere kaart gekocht. De oude kaart incl foto's zit veillig in mijn backpack, toch jammer dat jullie mooie cadeau nu al niet meer gebruikt kan worden, toch heb ik er veel plezier van gehad!! Ik baalde als een stekker, maar heb de onweersbuien snel laten overgaan in zonnenstralen en geniet weer net als voorheen. ik heb aangiften gedaan, ik heb foto's van de dader (die stonden op karien dr camera) dus hopelijk komt het goed. (Ze spreken hier over karma. Ik moet bekennen dat ik bij USHI een mes heb gestolen om broodjes te kunnen smeren, we hebben gezocht in de supermarkt en in andere zaken, maar nergens verkopen ze hier gewone messen, wel veel hakbijlen en slagersmessen)

Vervolgens zijn we met de overnight bus naar Hanoi gegaan (14 uur rijden, dat betekent met 60 over de snelweg met hobbels, constant getoeter, licht aan, licht uit, snurkende vietnamees die constant bijna in zijn eigen slijm stikten maar verder een prima rit, zelfs nog even geslapen). Karien had oorplugs en kon ik dus ook niet lastigvallen... bummer!! haha

In hanoi hebben we een dagje rondgelopen in de stad, echt te gek al die rondleidingen in de reisboekjes:) Het was best prima weer, we hebben aan de straat gegeten wat de locals nogal vreemd vonden aangezien geen een toerist dat doet, en zijn 's avonds weer met de nachtbus naar Sapa gereden, helaas konden we in deze bus al helemaal niet slapen. Are you sure it's a sleeper? Yes it's very modern, good good... ja good good my ass. Een gewone bus, die idd een luxere uitvoerig was van een local bus waar je met z'n alle op elkaar zit. In deze bus kan je zelfs iets naar achter gaan zitten!! haha maja we zijn nog steeds nederlanders en natuurlijk houden wij van LOW BUDGET reizen!! haha Eenmaal in sapa aangekomen hebben we even 4 uurtjes op een electrisch matras (mmm lekker warm) gelegen en deels geslapen en zijn we vervolgens de markt opgegaan. Het zonnetje was heerlijk warm en er waren een hoop kleurrijke mensen. Sapa ligt in de bergen, hier zijn veel minority villages! Ze spreken door de toeristen vrij goed engels en willen je graag hun dorp laten zien. Wij wilden dus geen toer met met een echte local mee. Haar naam was Chi, wij noemde haar Tea! Om 14:00 vertrokken we, we hebben genoten van het prachtige uitzicht, prachtige rijstvelden, buffels, koeien, kippen, honden, katten, huisjes, arme mensen, kinderen zonder kleren (10 graden) en heel veel bamboe. We sliepen in een luxe huisje (homestay my ass) De meeste inwoners van het dorp hadden echt niet zo'n lekker matras en zo'n warme deken als wij!! Hier zaten ook veel andere backpackers, dus lekker kletsen en kaarten! De volgende dag zijn we nog 3 uurtjes gaan lopen en terug gegaan naar het hotel waar we heerlijk hebben gedouched, gelezen en gechilld! 's avonds wilde karien graag nog even naar de chocolate and bakery bar gaan en ik vond het niet erg om haar te vergezellen;). Na een heerlijk citroentaartje en een grote kop thee, een spelletje en wat kletsen zijn we opzoek gegaan naar een leuke eettent. Er was helemaal niemand, alle bars waren open en in sommige bars zat een enkele westerling (lowseason)... uiteindelijk zijn we bij de cheapest bar naar binnen gegaan en hebben we de hele toko veranderd. Het vuur aan, de tafel bij het vuur en gezellig dat het was!! We hebben lekker gegeten en gekletst met de enige vietnamees die engels kan! Die wees ons de weg naar een leuke bar. Daar stond een enorme TV en natuurlijk waren alle ogen van de vietnamees minorities die er waren naar deze mooie tv gericht. Daar zaten we dan met ons dirty girl en lesbian seks cocktails (de namen van de cocktails zijn zeker ter compensatie van het zerogehalte aan intimiteit dat getoond mag worden op straat).... hahaha, wij maken het zelf wel gezellig!! Na een uur ons zelf vermaakt te hebben zijn we door de regen naar huis gegaan en lekker gaan slapen. vanmorgen heb ik tranen met tuiten gehuild. Ik had niet alleen een vreselijke nachtmerrie maar het boek wat ik lees is zo vreselijk zielig. Ik lees het boek van Kluun 'er kwam een vrouw bij de dokter'een onwijs goed boek, maar zielig!! boehboehboehbooeehoeeee!! karien lachte me vierkant uit, I told you so! die had tranen met tuiten zitten janken in de trein (ook de tweede keer dat ze m las). De dag begon dus al goed... We zijn heerlijk gaan ontbijten en wilden net naar buiten gaan: REGEN, de hele dag regen!! We hebben toch maar een scootertje gehuurd, ik wilde ook wel eens door de bergenscheuren en constant op die toeter drukken net als als die locals hier. Nou we zijn niet ver gekomen, zo'n regen en kou! we hebben wel gelachen, karien was als de dood en dat met 15km/h haha! Ja karien vertrouwt me haar leven toe, NOT haha. ze heeft me nog nooit zo stevig vastgehouden!! we zijn snel terug gegaan en hebben onszelf getrakteerd op een heisse choco!! Daar zaten we dan bij het vuur, ik snel mijn doorweekte trui uit om m te laten drogen en karien zat daar hetzelfde als ik, alleen dan met haar sokken (wat ben ik toch blij met die heerlijk lompe bergschoenen van me). We hebben hier een hele interessante man uit zimbabwe. Hij vertelde ons zijn levensverhaal en wij zaten alleen maar met ogen open te staren, hij was echt interessant!! In de tussentijd was het vuur wat groter geworden en mijn trui wat kleiner... oeps!! Gelukkig viel het mee met de schade, alleen maar een groot gat in mijn buikzak..... ohh mijn nieuwe naam: Met haar hoofd in de wolken choatische ramp! Verder wel heel gelukkig en optimnistisch, deze trui kan ik ook lekker laten liggen, more space voor zooi uit Vietnam!!

Vanavondvertrekken we met een nog goedkopere bus weer terug naar Hanoi (hier ga ik nog harder huilen want k kan het boek niet meer wegleggen en het wordt nog zieliger, jankert dat ik ben laat ik me natuurlijk niet tegenhouden door die snurkende en roggelende vietnamezen hier!!) We blijven hier waarschijnlijk een paar dagen voordat we naar halongbay gaan! Dit moet je gezien hebben, prachtig strand, maar ik heb echt geen zin om daar in de koude regen hard opzoek te moeten gaan naar een chocobar!! liever naar een cocktail met mijn mooie nieuwe jurk die ik in hoi an heb laten maken:D

al met al vermaken we ons hier prima, we houden nog steeds van elkaar en we missen de zon, natuurlijk missen we onze fans ook wel:) oohja en ik mis mijn camera

Dikke zoenen en knuffels van karien en mij

Reacties

Reacties

josien

hey gat in buikzak!! je schrijft echt heerlijk, heel leuk om te lezen! en wat een avonturen nog altijd!!! ben heel benieuwd naar je nieuwe jurk! laat karien hier maar een paar mooie foto's van maken ;-)
heeeeeeele dikke knuffel en ik kan niet wachten je weer een echte pakkerd te kunnen geven!!!!

herman en yolande

ojee wat een regen en wat een verhalen.....maar wat een leuk verslag weer.... ga zo door... nog een dag of 10 geloof ik... Fun

Yeshe

Lieve Lot,
Geniet nog lekker van die dagen die je nog hebt! Zo te horen lukt dat tot nu toe erg goed. Wel echt vet jammer van die camera, als je éven niet oplet... Naja, dikke knuffel!

papa

Behalve liedjes schrijven kun je ook wel verhaaltjes schrijven.
Leuk om te lezen - en dat zeg ik niet te gauw - want vaak is het een opsomming van vreemde namen
die mij niets zeggen
Veel plezier en tot...... of blijf je daar ??

Iris

Wat geweldig! Wat een avonturen, haha! Gelukkig ben je lekker enthousiast en lach je overal om, heerlijk om te lezen! Aan je reacties te lezen kom je zelfs al bijna terug naar huis, wat vliegt de tijd als het leuk is! Laat weten als je terug bent, ik hou je verhalen bij hoor, maar het is leuker van jou te horen! Dikke kus en nog veel plezier!!!

Kirst

Hey lieve Lot,
Jeeeej! Eindelijk weer een verhaaltje! Geniet er van zolang het nog duurt :).
Wel superbalen van je camera, zeg! Kan je er niet daar eentje goedkoop op de kop tikken?
xx

Han en Anneke

Zo'n bijdehand bestudeerd meissie uit slim Europa die zich door zo'n rikshiaboy de camara laat afpakken. Shame on you!! Maar ja, wie in de bak wil zitten moet rekenen op vrachtbehandeling!!! Leuke verhalen en zoals je moeder zegt: alsof ze zo tegen je zit te kwekken LIEFS EN GENIET

Lijn

We laten ons maar mooi bestelen hier! Je camera :( neeeeeeeee. Dat zou ik ook heel erg vinden! Laat karien meer veel foto's maken! Ik wens je veel zon!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!